Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5127905/129KF05/2
CEENEY, Natalie: The British Library - delivering the world's knowledge : Some recent developments = Interlend.Doc.Supply. 32.vol. 2004. 4.no. 234-238.p. Raktári szám: P 2197 Ref.
A British Library mint a világban összegyűlt tudás közvetítője. Néhány újabb fejlemény
TÁRGYSZAVAK: Dokumentumszolgáltatás; Hozzáférhetőség; Nemzeti könyvtár; Tudományos kutatás

Referátum: A British Library (BL) a világ egyik legnagyobb tudományos könyvtára. Nemrégen független szakértők megvizsgálták a könyvtár gazdasági hatását (Measuring Our Value), és kimutatták, hogy minden font, amelyet közpénzekből a könyvtárra költenek, 4,40 fontot hoz a brit gazdaságnak. Ez az eredmény egyrészt büszkeséggel töltötte el a BL-t, másrészt arra készteti, hogy szolgáltatásait modernizálja annak érdekében, hogy azokat leginkább az output vezérelje.
A modern, új szolgáltatások egyike a dokumentumszolgáltatás terén valósult meg. A SED (secure electronic delivery) keretében (www.bl.uk/sed) százmillió egységet tudnak gyorsan és biztonságosan, elektronikus formában (PDF fájlként) szolgáltatni. E szolgáltatás bevezetése során számos problémát kellett megoldani: kényelmes, egyszerű hozzáférést biztosítani, a túlnyomórészt nyomtatott gyűjtemény elektronikus szolgáltatásáról gondoskodni, mindezt úgy, hogy a kiadók azt biztonságosnak találják. Ezért hozták létre az Adobe, a Relais International és az Elsevier cégekkel együttműködve az SED-t.
A kutatók biztonságos PDF formátumban két órán belül (illetve, ha a fájlt már korábban elkészítették, azonnal) kézhez vehetik a kért dokumentumot. A rendszerbe digitális jogkezelő szoftvert építettek be. Mikrofilmről is tudnak szolgáltatható, szkennelt másolatot készíteni. A jelentős számú üzleti felhasználó kéréseit bizalmasan kezelik. A szolgáltatás sikerén felbuzdulva 2004 végén a könyvtár szolgáltatásainak webes elérésére új, egyszerűen kezelhető, használóbarát portált indítanak.
Az SED iránt nagy a kereslet, és nagyon jó a fogadtatása. A BL-nek öt fő használói csoportja van: az üzleti élet, a felsőoktatás-kutatás (erre a két csoportra összpontosítanak, ők teszik ki a használók harmadát), a nagyközönség, az iskolák és a könyvtári rendszer. Az említett vizsgálat kimutatta, hogy a felsőoktatás például évente 30-40 millió fontot takarít meg a BL szolgáltatásainak köszönhetően. A BL költségvetésének több, mint felét a kutatás támogatására szolgáló dokumentumok beszerzésére költi. A dokumentumszolgáltatás napi 24 órában működik. A négy és fél ezer közkönyvtár számára évente 160 ezer könyvet kölcsönöznek. A BL bekapcsolódott a Research Libraries Network (RLN) hálózatba is, amelynek legfontosabb célja a kutatás információellátásának koordinált támogatása.
A távoli szolgáltatásokon kívül említést érdemel a BL épületében létesült Business and Intellectual Property Centre, amely az üzleti és a szabadalmi tájékozódást szolgálja, továbbá a könyvtár térítésért üzleti tájékoztatást végző csoportja.
A nagyközönségnek szóló szolgáltatásokat is erőteljesen fejlesztik (elsősorban a könyvtár állományában megtalálható, a közönségtől elzárt dokumentumok digitalizálásával és hozzáférhetővé tételével: Collect Britain, Turning the pages).
Terveznek egy előfizetéses új szolgáltatást, amelynek információkeresési, dokumentumszolgáltatási, témafigyelési és jelentés-összeállítási funkciója lesz, elsőként a szakirodalmi állományra, később az ún. kreatív iparágak igényeire összpontosítva. A létrehozandó új portál lehetővé teszi majd a külső szolgáltatók online adatbázisaihoz és nyílt archívumaihoz, továbbá a használók belső adatbázisaihoz és e-katalógusaihoz való kapcsolódást. További tervezett lehetőségek: testre szabás, a rendelések nyomon követése, hitelkártya-kezelés, költségvetési és menedzsment funkciók.

Hegyközi Ilona

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!