Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5334906/189KF06/2
DEMPSEY, Beth: Library buildings 2005: power users = Libr.J. 130.vol. 2005. 20.no. 72-75.p. Raktári szám: P 350 Ref.
Könyvtárépület a használók igényei szerint: a pittsburghi Carnegie Library bemutatása
TÁRGYSZAVAK: Enteriőr; Építési terv; Használó; Könyvtárépület -közművelődési

Referátum: A cikk címe arra utal, hogy a könyvtárak használóinak csak kisebb része képes teljes hatásfokkal igénybe venni minden szolgáltatást. Egy nagyobb (Carnegie Library of Pittsburgh) és egy kisebb (Hennepin megye Broodale-i fiókkönyvtára) könyvtár példáján mutatja be a szerző, mennyi akadály gátolja a hatékony használatot, s miképpen lehet az olvasó számára megkönnyíteni a könyvtárban való eligazodást.
A könyvtári tér és szolgáltatások átrendezése nem kíván föltétlenül átépítést is. Jó módszer, ha kiindulásként árnyékként követjük használóink mozgását a könyvtárban, - így megállapíthatók a közlekedés és a tartózkodás zónái (az utóbbi helyeken célszerű például a tájékoztatások elhelyezése, a könyvtárosi segítség felajánlása).
Kisebb könyvtárban merész lépésként akár 50%-kal is csökkenteni lehet az állományt, csupán azt az anyagot megtartva, amelyet a használók igényelnek. Itt érdemes ún. információs szomszédságokat is kialakítani, amelyekben egy helyen található az adott témára vonatkozó valamennyi dokumentum, együtt a kölcsönözhető és a prézens anyag.
Célszerű feladni a könyvtárosi zsargont a közösséggel folytatott kommunikációban. (A Dewey tizedes rendszer nagy hendikepet jelent.) Tanácsos a nagy könyvkereskedések módszereit alkalmazni az állomány tálalásában.
Nagy figyelmet kell fordítani a feliratokra, s előnyös, ha a feliratozást és a jelek hierarchizálását és elhelyezését egyetlen felelősre bízzák.
Az egyes állományrészeket, szolgáltatásokat ugyanazon rendben, módszerrel, szerkezetben kell felépíteni, hogy a használó eggyel megismerkedvén a többiben is könnyen eligazodhasson.
A lényeg az, hogy a használó minél egyszerűbben és minél gyorsabban eljusson ahhoz a szolgáltatáshoz és dokumentumhoz, amelyre szüksége van. A gyakran történelmi és hangulati értékű, túlzsúfolt könyvtárépületek tovább nem nyújthatók, ezért helyes a használó szemszögéből időnként újra áttekinteni a térszerkezetet, a szolgáltatások és az állományok elrendezését. Számos esetben ugyanis a könyvtáros szempontjai érvényesülnek (pl. Dewey-rendszer, szakzsargon stb.). ami megnehezíti a használó eligazodását.
Akár az állomány elrendezéséről, akár az online katalógusról van szó, kívánatos a célhoz vezető lépések számát a minimumra szorítani. (Ha valaki szakácskönyveket keres, ne kelljen egy egész hierarchián átverekednie magát.)
A jelzetelésben, feliratozásban kerülni kell a vizuális kakofóniát. A feliratokat szerencsésen egészítheti ki a járófelületen alkalmazott jelzésrendszer, valamint a színek célszerű használata az egyes övezetek, tematikus csoportok azonosítására. A jó jelző és eligazító rendszert az jellemzi, hogy a kellő helyen és időben adja meg a használónak a számára szükséges információt. Nem szabad elhelyezni egy olyan feliratot, amelynek elolvasása 12 másodpercet vesz igénybe egy olyan ponton, ahol a használó csak 4 másodpercet tartózkodik. (A bejáratnál ne rohanjuk le információtömeggel, mert ott nem áll meg, el sem olvassa.)

Papp István

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!