Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5319306/190KF06/2
PARK, Catherine S.: Harris County Public Library. Creating a design paradigm for twenty-first century libraries = Bottom Line. 18.vol. 2005. 4.no. 167-171.p. Raktári szám: P 2458 Ref.
Egy 21. századi szolgáltatási modell bevezetése: a Harris County Public Library (Houston, Texas) tapasztalatai
TÁRGYSZAVAK: Könyvtárépület -közművelődési; Könyvtári hálózat; Közművelődési könyvtár; Munkaszervezés; Személyzet; Szolgáltatások

Referátum: 2001-ben a texasi Harris County Public Library (HPCL, www.hcpl.net) megyei fiókkönyvtári hálózatában új szolgáltatási modellt (HPCL 2.0) dolgoztak ki és valósítottak meg. Arra törekedtek, hogy a könyvtárhasználók a 21. századi könyvtár képével találkozzanak, ezért megváltoztatták a könyvtárépületek dizájnját; a változások a könyvtárak működését és szolgáltatásait is érintették.
A megyében 1979-ben népszavazást követően indítottak nagyszabású könyvtárépítési programot: kilenc fiókkönyvtár ekkor épült meg. A 90-es évek végén a népesség (Houston város agglomerációja) hatalmasra nőtt, ezért nagyobb épületekre lett szükség. A fiókkönyvtárak korábbi átlagos alapterületét (12 ezer négyzetláb) sikerült négy könyvtárban 32-78 ezer négyzetlábra emelni (két könyvtár ezek közül integrált egyetemi és közkönyvtár, egy pedig a houstoni városi könyvtárral közös fenntartásban működik), és négy további épületet is megépítettek.
A HPCL 2.0 szolgáltatási modellt az Ironwood Public Library (British Columbia) mintájára tervezték meg. Azt tűzték ki célul, hogy a könyvtárak legyenek a helyi közösség életének központi színterei, adjanak kényelmes helyet minden generáció számára az olvasáshoz és a társas élethez. Megnövelték az olvasószolgálatos munkatársak számát, ugyanakkor a használókat igyekeztek az önkiszolgálásra megtanítani, hogy a meglévő személyzet és a megnövekedett használat mellett is meg tudják növelni a nyitvatartási órák számát, és hatékonyabban ki lehessen használni az erőforrásokat (a forgalom 85%-a önálló gépi kölcsönzés, előjegyzés, a visszaadott könyveket a használó már valamelyest szortírozza is). Törekedtek arra is, hogy a könyvtárosok vállalkozóként gondolkodjanak, és minden döntést az ügyfelek jobb kiszolgálása motiváljon.
Tapasztalataik szerint az új könyvtárépületek megtervezésénél vagy a meglévőek átalakításánál a következőkre kell ügyelni:
* részletes szakmai program
* vonzó és funkcionális épület és enteriőr
* rugalmasan átalakítható belső tér (pl. mozgatható bútorokkal)
* megfelelő jelzések az önkiszolgáláshoz
* a találkozási helyek legyenek felszerelve korszerű technikával
* csendes terek az egyéni és csoportos tanuláshoz
* kényelmes ülőhelyek az olvasáshoz
* étel- és italautomata vagy kávézó
* naprakész, barátságos honlap
* 24/7 online szolgáltatások
* számítógépes tantermek
* a könyvtárosok számára kényelmes munkahelyek a hatékony munkavégzéshez
* és általánosságban: a belső berendezés hasonlítson a nagy könyvesboltokéhoz, ahol a vásárló önállóan eligazodik, és a forgalmas útvonalakon felhívják a figyelmét az újdonságokra és a népszerű témákra.
A 21. századi korszerű könyvtár tervéhez és szolgáltatásaihoz hozzátartoznak még a következők:
* megfelelő parkolási helyek, zaj- és hőcsökkentő folyosók (innen nyílnak a közösségi helyiségek és a könyvesbolt)
* automatikusan nyíló bejárati ajtó
* közvetett világítás
* drót nélküli hozzáférés a számítógép-hálózathoz (laptop-kölcsönzés is)
* energiatakarékos világítás, hűtés és fűtés
* bőséges raktári kapacitás
* ergonomikus ülőbútorok és munkaasztalok.
A meglévő épületek korszerűsítése keretében három fiókkönyvtárban kísérleteznek az egyetlen (közös referensz-, olvasószolgálati és gyermekkönyvtári) pult megoldással. Ezáltal több ülőhelyet nyernek, a felszabaduló személyzet pedig szükség szerint bevethető az olvasók eligazításában. Mobil referenszpultokat is bevetnek a legforgalmasabb időszakokban. A szakmai és a kisegítő személyzet közösen oldja meg a felmerülő problémákat, így újszerű megoldások születhetnek.
A munkatársak képzése igen fontos ennek a szolgáltatási filozófiának a megvalósításához. A HCPL a képzés menedzselésére külön koordinátort szerződtetett. A személyzet minden tagja évente legalább 20 órányi továbbképzésben részesül, többek között az ügyfélszolgálati munka területén is. A különböző képzettségű munkatársakból Leadership Planning Council (a vezetést támogató tervezési tanács) alakult. Az új szemléletet tükrözendő a könyvtár küldetésnyilatkozatát is átdolgozzák. Öt év alatt sok minden megvalósult a hálózat könyvtáraiban. Nagyon büszkék arra, hogy bár a használat hatalmas mértékben megnőtt, a szolgáltatásokat ugyanannyian biztosítják, mint korábban. A siker oka abban rejlik, hogy a változásokat nem mint leküzdendő nehézségeket, hanem mint fejlesztési lehetőséget élték meg a könyvtár munkatársai.

Hegyközi Ilona

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!