Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5630006/340KF06/4
NESTA, Frederick: Google your library's mission = Libr.J. 131.vol. 2006. 10.no. 36-37.p. Raktári szám: P 350 Ref.
A könyvtár küldetése: mit tanulhatunk a Google-tól?
TÁRGYSZAVAK: Gépi információkeresési rendszer; Könyvtárpolitika; Számítógép-hálózat

Referátum: A szerző, korábban egyetemi és szakkönyvtárak vezetője, 2004 óta pedig a Lingnan Egyetem könyvtárának igazgatója Hong Kongban, a könyvtárosoknak a Google-lal szemben tanúsított vegyes érzelmeit elemezve megállapítja, hogy csak akkor lehet esélyünk a Google-lal folytatott versenyben, ha a küldetésünkre és a teendőinkre koncentrálunk a Google üzleti stratégiájára (www.google.com/corporate/tenthings.html) adott válaszképpen az alábbiak szerint:
– A Google esetében a használókra való odafigyelés világos keresőfelületet, gyorsaságot és integritást jelent, míg a könyvtárak esetében viszont a személyre szóló szolgáltatást, ami hagyományosan része és lényege könyvtári kultúránknak.
– A Google a keresésre koncentrál, míg a könyvtárak célja az információk megtalálása: ez alapvető különbség!
– A Google másodpercek alatt prezentál rengeteg találatot, míg a könyvtárak sokkal lassabban működnek (szabad számítógép, adatbázisok elérése, előjegyzés szükségessége könyvtárközi kölcsönzés), de ezen is érdemes változtatni.
– A Google számára a demokrácia a találatok sorrendjét, "keresettségét" jelenti, a könyvtárak esetében ez az jelenthetné, hogy - az értékelvűség megtartása mellett - az olvasók is hallathassák a hangjukat, hiszen sokfélék, sokféle igénnyel.
– A könyvtárak már egy ideje úgy is folytatnak tájékoztatást, hogy a kérdezőnek oda se kell mennie a tájékoztató pulthoz: telefonon, elektronikus levélben stb., de a Google-nál bevezetett mobiltelefonos szolgáltatások sem idegenek a könyvtári területtől: léteznek már SMS-ben küldött értesítések (a határidő lejártáról, az előjegyzett könyvekről stb. - lásd a http://www.libraryelf.com/ címen).
– A könyvtárak olykor ki tudják egészíteni szűkös pénzügyi forrásaikat, bár a "pénzkeresés" esetükben nem elsődleges, mint a profitorientált Google-nál, de nem árt, ha képesek bevételeiket kiegészíteni olvasóik érdekében.
– Sok információ létezik már nem hagyományos formátumban is: a könyvtáraknak érdemes szélesíteniük a gyűjtés körét, így le is körözhetik a Google-t állandóan hozzáférhető dokumentumaik révén.
– Az információs igények nem ismernek határokat, ezért a versenytárs fordítási segédleteket is kínál; a könyvtáraknak is törekedniük kell arra, hogy külföldön megjelent dokumentumokat is hozzáférhetővé tegyenek eredeti nyelven vagy fordításban.
– A Google komoly súlyt helyez a csapatmunkára, ami a könyvtárakban is fontos, ideértve továbbképzést és a folyamatos képzést, a kollegialitással és a felelősségvállalással együtt.
– A vetélytárs egyik mottója így hangzik: "Még jobban is lehet dolgozni!" A könyvtárak egyelőre még az élen állnak az információk rendszerezéséért folytatott versenyben, de már a Google is lassan felzárkózik. Ha nem lépünk tovább, veszítünk. A könyvtárakat ritkán jellemzik üzleti fogalmakkal, és ez idáig a könyvtárak alig-alig alkalmaztak ilyen módszereket - bár nemrég mérőeszközt fejlesztettek ki a könyvtári szolgáltatások értékelésére (LibQUAL+). Mivel a könyvtárak mindig is törekedtek a fejlesztésre, ezeknek a módszereknek az alkalmazásával még jobb eredményeket érhetnek el.
A versenyhelyzet a fogyasztóknak kedvez: ők a könyvtár használói, akikért vagyunk, és akiknek az utódai részére gyarapítjuk és őrizzük meg gyűjteményünket. - Készen állunk a versenyre! - teszi hozzá végezetül a szerző.

Murányi Lajos

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!