Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5856507/070KF07/2
BRINDLEY, Lynne: Re-defining the library = Libr.Hi Tech. 24.vol. 2006. 4.no. 484-495.p. Bibliogr. Raktári szám: P 2408 Ref.
A könyvtár fogalmának, szerepének újragondolása
TÁRGYSZAVAK: Jövő könyvtára; Nemzeti könyvtár; Tervezés

Referátum: 2006-ban a bielefeldi konferencián hangzott el a British Library képviselőjének vitaindító előadása azokról a közelmúltban lezajlott folyamatokról, amelyek alapjaiban módosították a könyvtáraknak a társadalomban betöltött helyéről vallott korábbi felfogást.
Brindley illusztrációi világosan igazolják, hogy a kihívás összetett: a technológiai korszakváltás hatása nem pusztán a könyvtáros és a felhasználó viszonylatában hozott radikálisan újat, de például a hozzáférés kérdésében szemléletbeli, szerzői jogi, gazdasági problémák is megoldásra várnak. Nem kevésbé sürgető feladat a könyvtárhasználat szokásainak megváltozása sem, hisz az olvasók egyre nagyobb hányada érdeklődik az információ digitalizált formája iránt - ennek következménye pedig a könyvtári tér újragondolása kell, hogy legyen. A külső hatások között végül az üzlet világa felől tapasztalható nyomás említhető, mint amely versenyhelyzetet teremtve ösztönöz a továbblépésre.
Egy tengeren túli felmérés adatai mindazonáltal azt bizonyítják, hogy nem áldozott le a hagyományos könyvtári szolgáltatások napja sem. A modernizáció útján élen járó Egyesült Államokban például még ma is ötször annyi regisztrált könyvtári tag van, mint ahányan az Amazonon keresztül vásárolnak, és az intézmények négyszer annyi tételt kölcsönöznek naponta, mint amennyi a népszerű internetes cég forgalma. Világviszonylatban a statisztika impozáns képet mutat: több mint 1 millió könyvtár (16 milliárd kötettel) igyekszik kielégíteni a mintegy 1 milliárd felhasználó igényeit.
A British Library "házon belüli" 2005-ös felmérése látszólag evidens kérdésekre kereste a választ: hogyan lehetne kiszolgálni az új, "internetes generációt"; folytatható-e, és ha igen, milyen módon a könyvtár hagyományos kutatói/tanítói szerepvállalása az új körülmények között; hogyan lehetne becsalogatni a nem használók tömegeit a könyvtárba; az információs lánc melyik szeletére érdemes fókuszálnia a szolgáltatások megtervezésénél; milyen új módjai képzelhetők a tartalomszolgáltatásnak. Az olvasói reakciók komoly segítséget jelentettek az orientálásban. Ezek többsége ugyan megerősítette az intézményről élő sztereotípiákat (könyvközpontú, nem túl gyors, stb.), de pozitívumként jelölte meg például - a keresőmotorokkal ellentétben - a szolgáltatott információ minőségét, megbízhatóságát. Az eredmények nyomán kezdődhetett meg a címben jelzett önmeghatározás újragondolása.
Brindley hét pontban foglalja össze azokat a kritériumokat, amelyek révén a könyvtár egyfelől megőrzi relevanciáját, másfelől megnövelheti szolgáltatásai értékét. Mindenekelőtt ismernie kell használóit, és arra kell törekednie, hogy minél rövidebb időn belül reagálhasson jövőbeni kívánalmaikra. Számos sikeresen megújult kulturális intézmény (könyvesbolt, múzeum, galéria) mintájára úgy alakítja át a fizikai teret, hogy az alkalomadtán társadalmi fórummá, találkozók, koncertek, viták színhelyévé válhasson. Az üzleti világ szereplőinek becsalogatására a BL nemrég új részleggel gazdagodott (British Library' Business and IP Centre), és ugyancsak ők teremtették meg London legnagyobb wi-fi közterét. 2000 óta külön igazgatóság gondoskodik róla, hogy a marketing-szemlélet jelen legyen a mindennapi gyakorlatban. Negyedik elemként a szerző a ritkaságok digitalizálását említi: Turning the Pages programjuk során virtuálisan rekonstruálták Mozart zenei naplóját, és jelenleg is dolgoznak a világ négy pontján őrzött Codex Siniaticus "újraegyesítésén".
Az említettek mellett nemzeti könyvtárként 2003 óta felelnek az Egyesült Királyság digitális termékeinek archiválásáért. És hogy végül az emberi tényező se maradjon ki: ezeket a feladatokat kizárólag jól felkészült, innovatív, üzleti ismeretekben jártas könyvtáros-információs szakemberek (information professional) tudják sikeresen ellátni.

Vasbányai Ferenc

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!