Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 5869507/191KF07/3
BUCHHAVE, Bente: New perspectives for the merging of public and school library = Scand.Public Libr.Q. 2006. 1.no. 20-23.p. Raktári szám: P 1496 Ref.
Az iskolai és közkönyvtárak egyesülésének új távlatai Dániában
TÁRGYSZAVAK: Irányelvek -könyvtári; Iskolai könyvtár; Kettős funkciójú könyvtár; Közművelődési könyvtár

Referátum: Az elmúlt harminc évben Dániában a könyvtárosok számos tapasztalatot szerezhettek a kettős funkciójú, iskolai és közkönyvtári feladatokat ellátó könyvtárak terén, melyeket az 1990-es évektől "kombi könyvtáraknak" neveznek. A két külön könyvtártípus ideális esetben külön épületben van elhelyezve, ezért a "kombi könyvtárak" létrehozását mindkét könyvtártípus könyvtárosai csak kényszermegoldásnak tartják. Az elmúlt években azonban a "kombi könyvtárak" egy új típusa alakult ki.
A négy dán könyvtáros szövetség, köztük a Dán Könyvtárosok Egyesülete és a Dán Iskolai Könyvtárosok Egyesülete, egységes és új koncepciót dolgozott ki a közkönyvtárak és az iskolai könyvtárak együttműködésére, összeolvadására. Az új kombi könyvtár válasz azokra a társadalmi változásokra, melyekkel a könyvtáraknak szembe kell(ett) nézniük. A helyi közkönyvtárak kötelessége, hogy a demokrácia, a tanulás és kultúra központi helyei legyenek. Az új könyvtártípus lényege a hozzáadott érték, a kiterjesztett szolgáltatások és a jól képzett szakemberek. 2005-re a négy könyvtáros szövetség meghonosította az új elnevezést is: integrált könyvtár. Az integrált könyvtár nem csak a közkönyvtár és az iskolai könyvtár egyesülése, sokkal több annál. Számos más kulturális vagy sporttevékenységgel vagy intézménnyel együtt jelenik meg, akár bevásárlóközpontban, sportcentrumban vagy vonatállomáson. Az új közigazgatási rendszer kialakítása, aminek során kevesebb és nagyobb közigazgatási egységeket hoztak létre, nagyban befolyásolta a közkönyvtárak és iskolai könyvtárak feladatainak meghatározását.
2005 őszén adtak át egy új könyvtárat a Jutland megyei Kjellerupban. Az épület üvegfala teljes belátást enged a benn zajló eseményekre, szinte hívogatva befelé az arra járót. Az épületet két üvegfolyosóval kötötték össze a helyi iskolával. Az épület nem csak könyvtár, hanem a kulturális élmények és fejlődés, a tudás elsajátításának, az együttlétnek és gondolatok megosztásának helye is. Megtalálható benne több közösségi hely: előadóterem, színház, mozi és koncertterem. Az intézmény a mindenki számára vonzó Mozaik nevet kapta.
A könyvtáros egyesületek útmutatót dolgoztak ki az integrált könyvtárakról a politikusok számára, amely tartalmazza a mai könyvtárak előtt álló kihívásokat. Ebben a kommunikáció "push" és "pull" stratégiáit is elemzik. A "push" stratégiában a könyvtárak olyan információkat terjesztenek, amelyek a számukra fontosak. A "pull" stratégiában viszont nagyon fontos az állampolgári csoportok elvárásainak, életstílusának, könyvtárhasználati szokásainak és kommunikációs csatornáinak megismerése. Ez a technika azt kívánja, hogy megváltoztassuk a hagyományos gondolkodási módunkat a kommunikációs stratégiákkal kapcsolatban.
Az útmutatóban azt is meghatározzák, hogy mit jelent a megnövekedett érték az integrált könyvtár esetében, és mik azok az előfeltételek, melyekkel elérhető. Véleményük szerint az integrált könyvtár a helyi tudás-, tanulás- és kulturális központ lehet azáltal, hogy:
* kihasználja a helyi erőforrásokat ésszerű decentralizált szerkezetet biztosítva annak érdekében, hogy magasabb fokú könyvtári szolgáltatásokat nyújtsanak a szórakozási és tanulási célokhoz egyaránt,
* kezdeményezője lehet új tevékenységeknek, bátoríthatja az együttműködést a helyi egyesületekkel, intézményekkel és üzleti vállalkozásokkal,
* mozgásban tartja a demokratikus tevékenységeket - tanuló csoportok, politikusakkal való találkozások és viták megszervezésével.
A hozzáadott érték létrehozásának előfeltételei, hogy az integrált könyvtár:
* hozzájáruljon a helyi önkormányzat terveinek és hosszú távú stratégiájának kialakításához;
* legyen a politikusok köztudatában, hogy támogassák a könyvtárat, pontosan értsék az együttműködések lényegét, és felismerjék az előnyeit; az ellenzők véleményének ismerete is nagyon fontos;
* része legyen a fejlesztési stratégiának (ne csak a gazdaság alakulása határozza meg) - a fejlesztésekhez esetleg befektetők keresésére is szükség lehet;
* pontosan körülhatárolt menedzsment-szerkezettel működik.
A könyvtáros szövetségek megpróbáltak olyan fejlesztési irányt megalkotni, amely szakít a kis településeken, kényszerből létrejött kettős funkciójú könyvtárak képével. A fejlesztés politikai odafigyelést, stratégiai kommunikációt, összefogást igényel annak érdekében, hogy az integrált könyvtár modellje a mai világban is érvényes legyen. Ez a modell elkötelezettséget kíván a társadalomtól - helyi és országos szinten egyaránt.

Bognárné Lovász Katalin

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!