Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 6056708/098KF08/2
BASEFSKY, Stuart: The Personal Information Trainer = Inf. Outlook. 11.vol. 2007. 11.no. 11-17.p. Bibliogr. jegyzetekben. Raktári szám: P 2613 Ref.
A személyi információs tréner - új módszer értékeink megmutatására
TÁRGYSZAVAK: Hatékonyság; Könyvtárosi hivatás; Könyvtárkép; Üzemi szakkönyvtár

Referátum: A könyvtárosok és más, információval dolgozó szakemberek önértékelése gyakran nem egyezik azzal a képpel, amely a környezetükben alakul ki róluk, illetve foglalkozásukról. Hogy változtathatunk ezen a nemkívánatos jelenségen? A Cornell Egyetem oktatójának véleménye szerint egyértelművé kell tennünk a munkáltatónk számára, milyen értéket is képviselünk mi magunk.
Az írás alapján az egyik leghatékonyabb mód erre az ún. PIT (Personal Infromation Trainer) gyakorlatának bevezetése. A PIT olyan könyvtáros, vagy információval foglalkozó szakember, aki a cég munkájában kulcsfontosságúnak ítélt személyek előrehaladásáért felelős. Feladata, hogy gondoskodjon mindarról, ami a munkafolyamatok maximális elvégzéséhez szükséges: elsősorban a naprakész információról, amely nélkül kreatív és produktív munka nem képzelhető el. Kétségtelen, hogy a személyre szabott figyelem kivételezettséget sugall, hiszen mások csoportos munkában kapják a tréninget. Ám az ötlet kitalálói éppen a kollégák között teremtett nyílt versenyhelyzetben látják a legnagyobb ösztönző erőt.
Távoli célja a szerző által leírt módszernek mégsem pusztán ennyi. Sokkal inkább a könyvtárhasználókat, illetve a könyvtárat fenntartó intézmények döntéshozóit szeretné rádöbbenteni arra, hogy a szolgáltatások minősége egyaránt fontos valamennyi érintett fél számára. Ehhez persze megfelelő felkészültségű személyi állományra van szükség. A PIT jelenléte garancia a magasan kvalifikált tehetségek odavonzására és megtartására, hiszen azt üzeni a jelentkezőknek, hogy a cég hajlandó szellemi kapacitásukba befektetni, és odafigyel rájuk.
A cikk lépésről-lépésre áttekinti a könyvtári-információs központ vezetőjének az intézmény vezetőivel, valamint a humánerőforrás-osztállyal folytatott egyeztetéseken követendő stratégiáját. A megbeszélésen feltétlenül el kell hangzania annak az érvnek, hogy a házon belüli szakértő pluszmunkájából sokszorosan lehet profitálni a későbbiekben (ellenpélda a Baker&McKenzie nemzetközi jogiroda, ahol megpróbálták kiszervezni a könyvtári szolgáltatásokat - a következmények láttán az eredmény nemsokára a döntés visszavonása lett). El kell tudni fogadtatni a HR-részleggel az elképzelést, már csak a közös érdekek okán is. Ezek után a PIT-rendszert célszerű kezdetben szűk körben elkezdeni, gondosan kiválasztva azt a személyt, aki kollégái között megfelelő tekintéllyel rendelkezik. A sikeres folyamat révén így mások számára is vonzóvá válik az ötlet. Hangsúlyozni kell, hogy idővel mások is részt vehetnek a kísérletben, és nem szabad elfeledkezni a 6 hónaponként tartandó értékelésről, amely a továbblépésről hivatott dönteni.
És hogy működik-e vajon a rendszer a gyakorlatban? Az írás szerzője három példán keresztül bizonyítja, hogy a nem elhanyagolható rövid távú hatásokon túl váratlan előnyök is származtak a tréningekből. Így például a Cornell Egyetem HR-szakemberei valamennyien érdeklődni kezdtek a szerző intézménye, könyvtára iránt. Az adminisztráción dolgozó kollégáknak hasonló képzést indítottak a könyvtári mintájára, míg az egyetemi vezetés szövegírójával való közös munka az informális kapcsolatokon javított sokat.
Mielőtt egy könyvtár rászánná magát hasonló program lefuttatására, néhány kérdést tisztáznia kell. Mindenekelőtt azt, hogy a demokratikus elvek tiszteletben tartása - mindenki egyenlően kezeljenek-e bizonyos munkaszituációkban - hogyan viszonyul a szolgáltatások sikerességéhez. A szerző által leírt folyamatról hosszú távon fog eldőlni, hogy illik-e a könyvtárosi világba, és el tud-e terjedni máshol is. Hiszen - bár egyéni kezdeményezésre épül - előbb-utóbb csakis intézményesülve töltheti be funkcióját.

Vasbányai Ferenc

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!