Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 6081908/192KF08/3
WHITNEY, Ann - GARRETT, Adam: Our journey down the self-check road = Comp.Libr. 28.vol. 2008. 2.no. 6-10., 47.p. Raktári szám: P 2736 Ref.
Az önkiszolgáló kölcsönzés bevezetésének története egy orvosi könyvtárban
TÁRGYSZAVAK: Kölcsönzés -önkiszolgáló; Szakkönyvtár -orvostudományi

Referátum: A Washington Egyetem Egészségtudományi Könyvtára 250 ezer kötetes állománnyal rendelkezik. Évente közel 35 ezer kimenő könyvtárközi kérést és közel 50 ezer tájékoztatási esetet kezelnek, heti 79,5 órában tartanak nyitva.
A nagy olvasói forgalom miatt és a kölcsönzési-tájékoztató pultot tehermentesítendő már hét éve bevezették az önkiszolgáló kölcsönzést (kezdetben a 3M cég rendszerét használták). Ezt a megoldást sokáig csak a legbátrabb olvasók vették igénybe. 2005-ben a vonalkódok és PIN kódok helyett áttértek a mágnescsíkos azonosító kártyákra. Az önkiszolgáló kölcsönzésre használt speciális, hordozható FlashScan munkaállomás szoftverével a szükséges jelentéseket is el lehet készíteni. A képernyőn a kölcsönzést és a biztonsági mágnescsík semlegesítését elmagyarázó videó látható. A rendszer nyugtát ad, feltüntetve a visszahozatali határidőket. Van hely a rendszerüzenetek és az egyes használóknak szóló üzenetek számára is.
A hordozható munkaállomás a későbbiekben egy fiókkönyvtárba került, mivel néhány év után egy újabb rendszert vásároltak (márkája: allCirc). Ennek előnye elsősorban abban mutatkozik meg, hogy kompatibilis a könyvtárban használt integrált gépi rendszerrel, a biztonsági rendszerrel, és képes a kölcsönzésre kiválasztott legkülönbözőbb dokumentumok (pl. CD-k, DVD-k) kezelésére. A készüléket az információs pulthoz közel helyezték el, hogy a használók segítséget, és ha szükséges, akár részletesebb képzést kaphassanak. Az előjegyzett könyveket is áthelyezték az önkiszolgáló kölcsönző gép mellé.
A felmerülő problémák nagy része az információhordozók betöltésével, a könyvek biztonsági mágnescsíkjának semlegesítésével volt kapcsolatos. A használat első hónapjában már a tranzakciók egyötödét önkiszolgálással bonyolították le az olvasók. Arra számítanak, hogy a használók kiképzése és a technikai problémák megoldása után a használat aránya tovább növekszik majd. A könyvtárosok úgy látják, hogy az információs pult munkája hatékonyabb és magasabb színvonalú lett.

Hegyközi Ilona

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!