Referátum megjelenítése
 A MANCI kezdőlapja MANCI
Magyar és nemzetközi cikkek
Budapest
Az OSZK honlapja
Országos Széchényi Könyvtár

Referátum
megjelenítése
 Keresés
Keresés
Böngészés
Böngészés
Tezaurusz
Tezaurusz

Azonosító: 6092208/288KF08/4
MALLERY, Mary: Tales of technology innovation gone wrong = Comp.Libr. 28.vol. 2008. 4.no. 22-25.p. Raktári szám: P 2736 Ref.
A technológiai innováció kudarcai
TÁRGYSZAVAK: Információtechnológia; Munkaszervezés

Referátum: Az emberek nem szeretnek kudarcaikról beszélni, és ez különösen igaz, ha valamilyen félresikerült könyvtári technikai újításról van szó. Az innováció mindig úttörő vállalkozás, és néha későn derül ki, hogy tévútra kerültünk. A technikai újítások emellett igen sok pénzbe és fáradságba kerülnek, s ha valamilyen ok miatt nem sikerülnek, még az éves beszámolóba sem kerül be ez a tény. A bakikról tehát hallgatunk, pedig a hibákból is tanulunk, és jutunk el a jó megoldásokhoz.
Napjaink egymillió dolláros kvízkérdése, hogy az új Könyvtár 2.0-ás technológiák például a nyertesek vagy a vesztesek közé kerülnek-e majd. Könyvtárba valók-e az úgynevezett "társas technológiák", a wikik, blogok, a Facebook, a YouTube és a virtuális világok (pl. a Second Life) vagy sem? Az egyetemi könyvtárban dolgozó tájékoztató könyvtáros számára használható-e a Facebook? A válasz itt egyértelműen nem, mivel ebben a környezetben professzionális, nem pedig személyes kapcsolatok kiépítésére van szükség. (Ne feledjük, a technikai újdonságok csupán eszközök: a forma és a funkció elemzése után dönthető csak el, hogy alkalmazhatók-e a könyvtárban.)
A továbbiakban három tanulságos kudarcáról számol be a szerző, a Montclair State University Library munkatársa.
Az első alkalommal online értekezletet szerveztek, és ehhez az egyik egyetemi kurzust támogató rendszert próbálták ki. A félresikerült próbálkozás után derült csak ki, hogy a rendszer alkalmatlan a szinkron kommunikációra: erre a Marratech vagy a Click-to-Meet lett volna alkalmas. (Meg kell győződni tehát, van-e a célra már megfelelő eszköz.)
A második kudarc a Central Jersey Regional Library Cooperation (CJRLC) keretében 2000-ben indított kísérleti vállalkozás során érte őket, amikor kipróbálták, hogy hajlandók-e az emberek könyveket képernyőn olvasni, és ezerszámra szereztek be elektronikus könyveket. 2001-ben aztán a NetLibrary csődbe ment, de szerencsére az OCLC megvette a céget, így különösebb baj nem történt. (Az óvatosság néha csökkenti a siker mértékét.)
A harmadik esetben hordozható számítógépek beszerzését határozták el kooperációban, mindezt 2003-ban, amikor a készülékek ára magas (1800 dollár) volt, de sem a könyvtárosok, sem a diákok nem kedvelték. Egy évre rá a hordozható gépek ára a felére csökkent, ma pedig teljesen hétköznapinak számít egy laptop a könyvtárakban. (Fontos tehát az időzítés is.)
A szerző felhívja a figyelmet az újítások előtti kísérleti szakasz fontosságára, és arra is, hogy mielőtt újításra adjuk a fejünket, a cikk mellett található "keret"-ben olvasható teendőkön menjünk végig - projekttervezés, eszközök számbavétele, kutatás, időzítés, költségek, munkatársak -, és csak ezután vágjunk bele a munkába. Az innováció bevezetése után érdemes ugyanezen a hat ponton végigmenni, értékelni és a további teendőkről dönteni.

Murányi Lajos

A visszatéréshez nyomja meg a böngésző Vissza gombját!
Álmos vagyok!